Nevinná obezita v živote človeka..

zelený jačmeň: obezita, nadváhaNadváha a obezita je choroba!

Svetová zdravotnícka organizácia nazerá na obezitu a nadváhu ako na celoživotné ochorenie. Definuje nadváhu a obezitu ako nadmerné alebo abnormálne hromadenie tuku, ktoré môže poškodiť zdravie. Obezita a nadváha predstavuje v celosvetovom meradle charakteristiky epidémie.

Od roku 1980 sa počet obéznych ľudí zdvojnásobil! V roku 2011 bolo na svete viac ako 40 miliónov detí mladších ako 5 rokov s nadváhou! Detská obezita je spojená aj s vyšším rizikom predčasnej smrti v dospelosti.

Tieto čísla sú alarmujúce, pretože obezita i nadváha sú piatym najčastejším rizikom úmrtia v celosvetovom meradle. Rapídne zvyšujú riziko mnohých závažných ochorení – choroby srdca, mŕtvice, cukrovky, osteoporózy, niektorých druhov rakoviny – ako rakovina hrubého čreva, prsníka či endometriózy a ďalších chronických chorôb.

Celospoločenský boj proti obezite

Hlavnou príčinou obezity a nadváhy je celková zmena životného štýlu a stravovanie. Kalorická strava bohatá na cukry a tuky v spojení so sedavým zamestnaním a nedostatkom aktívneho pohybu sú  hlavnými rizikami nielen pre obezitu, ale aj ďalšie zdravotné riziká.

Závažnosť problematiky potvrdzujú aj mnohé opatrenia na úrovni štátov. Napríklad Dánsko zaviedlo extra daň na potraviny s obsahom saturovaných tukov nad 2,3%. Dáni tak zaplatia cca 2,15€ za kilogram saturovaných tukov. Zavedenie dane sa týka mäsových výrobkov, syrov, masla, margarínov a iných. Podľa prvotného zhodnotenia to môže byť cesta celospoločenského boja proti obezite. Dánsko predpokladá príjem z tejto dane asi  200 miliónov € ročne, čo je však významnejšie, tiež predpokladajú pokles spotreby saturovaných tukov medzi obyvateľstvom o 4%. Tiež zvýšili dane na cukrovinky, sladené nápoje a ďalšie potraviny s obsahom cukru. Podobnou cestou sa vyberajú aj ďalšie krajiny ako Maďarsko, Fínsko, Francúzsko, Veľká Británia, Belgicko či Írsko.

OBEZITA: Je to na každom z nás!

Prevencia a liečba obezity a nadváhy je v najvyššej miere na každom z nás. Na pevnom rozhodnutí a zotrvaní pri zdravom životnom štýle a zdravej výžive.

Čo je zdravá výživa? Obmedziť príjem kalórií, hlavne obmedzením tukov a cukrov. Zvýšiť konzumáciu ovocia, zeleniny, celozrnných potravín, strukovín a orechov. Dbať na pravidelnú fyzickú aktivitu aspoň 150 minút týždenne.

 

foto: © vgstudio – Fotolia.com

Zákazníkmi overený internetový obchod výživových doplnkov

Povedzte nám svoj názor!

Vaša e-mailová adresa nebude publikovaná.Označené polia sú povinné *

*