Zdravá výživa

zdravá výživaZdravá výživa a zdravie, kde treba začať?

„Ste to, čo jete“ – poznáte toto rozšírené tvrdenie? Je na ňom mnoho pravdy. Naše zdravie je úzko spojené so stravovaním a kvalitou potravín. Zdravá výživa je najlepšou prevenciou, obranou i zbraňou. Z nedostatočnej alebo nesprávnej výživy pramení veľmi veľa zdravotných problémov a chronických ochorení.

Najjasnejším príkladom je obezita, ktorá naberá v dnešnej dobe charakteristiky epidémie. Je spájaná so zvýšeným rizikom mnohých ochorení od infarktu až po cukrovku. Najčastejšie vzniká spojením nezdravej stravy, nedostatku pohybu, nesprávneho spôsobu stravovania, nadmerného stresu – žiaľ, všetko sú to dnes bežné veci.

Podvýživa a nesprávne návyky

Možno bude pre vás prekvapujúce, ale i v dnešnej dobe trpí ľudstvo podvýživou. A nemáme na mysli rozvojové krajiny, kde je nedostatok potravín. Podvýživou trpia i Európania! Podvýživa je definovaná podľa WHO, ako nerovnováha príjmu energie, bielkovín a ďalších živín vrátane vitamínov a minerálov, čo spôsobuje nepriaznivé účinky na telo. Podvýživou trpia i ľudia s nadváhou, čo prispieva k prehliadaniu a podceňovaniu tohto problému. Odhaduje sa, že v Európe je ohrozených rizikom podvýživy až 33 miliónov ľudí!

Podľa Európskej aliancie pre výživu a zdravie až 40% pacientov trpí pri prijatí do nemocnice podvýživou. S touto problematikou spája nedostatočné povedomie nielen o podvýžive, ale i zásadách správneho stravovania a nutrične vyváženej stravy.

Podvýživa má priamy vplyv na zdravie. Môže nepriaznivo vplývať na imunitu tela, zvyšuje riziko infekčných ochorení a predlžuje dobu zotavovania po chorobe. Môže viesť až k zhoršenému hojeniu rán, poruchám svalových funkcií a celkovo k zníženiu kvality života.

Čo je zdravá výživa?

Základné výživové pravidlo, ktoré vychádza z najmodernejších odborných a vedeckých poznatkov je výživová pyramída. Ale zabudnite na tú, čo ste sa učili v škole! Je dávno zastaraná. Harvardská univerzita publikovala upravenú verziu. Jej najširšou základňou ale nie sú potraviny! Je to aktívny pohyb a kontrola hmotnosti – majú totiž vplyv aj na to, čo jeme a ako nás to ovplyvňuje.

Dôraz sa kladie na stravu bohatú na ovocie a zeleninu, celozrnné potraviny, ryby a striedmo rastlinných olejov, orieškov. Vo vrchnej časti pyramídy sú mliečne výrobky, ako hlavné zdroje vitamínu D a na vrchole červené mäso, soľ, zemiaky, biela ryža, cestoviny, maslo, cukor a jedlá a nápoje s obsahom cukru, ktoré by sme mali konzumovať ozaj iba zriedka .

Čo je však tiež iné v novej verzii – odporúčania pre užívanie potravinových doplnkov. A hoci nemôžu nahradiť správne stravovanie, ani „zmierniť dopady nesprávnej stravy“ – sú akousi poistkou, ktorá vykrýva  prípadné nedostatky niektorých živín. Dobrou alternatívou sú aj zelené potraviny a zelené nápoje, ktoré sú zdrojom vitamínov a ostatných mikroživín v prírodnej a prirodzenej forme, čo má vplyv na ich lepšiu využiteľnosť.

 

 

Zákazníkmi overený internetový obchod výživových doplnkov

Nie je možné pridávať komenty.